The Drums – Abysmal Thoughts

Sara Berg 00:00 13 Jun 2017

Efter att fyrmannabandet The Drums krympt till en duo, har de nu decimerats ytterligare och idag är det bara sångaren Jonathan Pierce kvar (näst sista medlemmen Jacob Graham tycks ha blivit dockmakare och laserartist). Men uppenbarligen var bandet mest Jonnys projekt hela tiden, för det är inga stora ljudvariationer han bjuder på, trots att han numera ansvarar för såväl låtskrivande som framförande av allt från sång till instrument. Det är samma snärtiga trummor och olyckliga, hjärtekrossade texter, maskerade i Smiths-popiga melodier och stämsång. Åtminstone oftast. Några spår sticker ut, däribland Head of the Horse som drar ned på tempot och liksom lunkar fram, medan If We All Share (Means Nothing) är en mer slingrande fingerspelsgitarrballad med sorgsen, trånande falsett. Jag tror att det är dags för Pierce att lämna jangelpopen och hitta nya uttryck, uppenbarligen har han det i sig.

Kiwi Jr. - Cooler Returns

Jag har börjat tröttna på band med DIY-stämpeln. Det finns inget tråkigare än band med dåligt skrivna låtar som försöker dölja det faktumet bakom skräniga gitarrer och fula sångröster. Ibland har dom någon kul textrad, oftast inte. Snark.

Lil Skies – Unbothered

Lil Skies största idol är Lil Wayne och det hörs. Rapparen erbjuder likt sin idol hiphop på trapbeats och autotune. Båda med en röst, varken gnällig eller aggressiv utan någonstans mittemellan. Deras röster ligger som ett ludd över de tunga basgångarna och smattrande 808-trummorna. Vad som skiljer rapparna åt är det där lilla extra. Det där lilla extra som Lil Wayne har, och Lil Skies saknar.

Therion - Leviathan

För att vara så pass etablerat som Therion är arbetar de i en högst perifer miljö, bortom trender och regler. Det gör det svårt att veta vad man ska förvänta sig av bandledaren Christofer Jonssons gotiska symfoniska operametal. Men inför denna sjuttonde fullängdare var ambitionen uttalad att ta fram Therions mer ”hittiga” stunder.

Michaela Åberg - Merry Crisis

Så länge jag kan minnas har jag varit svag för psykedelisk rock. Musiken lyckas många gånger gräva sig långt innanför huden, men det finns även flera fall då psykrocken har misslyckats och i stället framstått som pretentiös. Det hela beror helt enkelt på vem artisten är.