SYML – The Day My Father Died

Hugo Göthberg 12:01 4 Feb 2023

Det första jag tänker när jag läser den något plumpa titeln The Day My Father Died är ”oj detta kommer bli deppigt”. Visserligen är det nya albumet från SYML inte sprudlade av glädje, men inte heller så dystert som man hade kunnat tro. På Brian Fennells, mannen bakom SYML, andra album sjunker man in i en indievärld där artisten på ett smärtsamt, men också hoppfullt, sätt tar med oss med på den läkeprocess som krävs efter en närståendes bortgång.

Musikaliskt sett är albumet avskalat, akustiskt och ganska lugnt med några få tempoavstickare som Laughing at the Storm. Även den fina hyllningslåten, som också är albumets titelspår, håller ett högre tempo jämfört med resterande låtar. Dessa är högst uppskattade då albumet stundvis blir lite väl enformigt. Produktionen passar absolut det allvarliga innehållet, men det hade varit fördelaktigt för albumet med mer variation då det nu blir en aning slätstruket.

När jag emellanåt känner att jag tappar mitt fokus drar Fennells skönsång och skickliga textförfattarskap mig direkt tillbaka in i albumet. Det är trots allt ett väldigt poetiskt album som man verkligen bör ta sig tid för att lyssna igenom och särskilt texterna är albumets största styrka. Låtarna som för mig lyser absolut starkast är de smärtsamt vackra akustiska balladerna Sweet Home och Better Part of Me, som illustrerar Fennells författarskap på ett utmärkt sätt.

The Day My Father Died är ett gediget indiealbum där SYML bearbetar ett svårt men ack så viktigt ämne om hur man läker sin sorg. Det behåller sitt allvar samtidigt som det ingiver hopp och känns upplyftande. En svår kombo minst sagt, men SYML lyckas göra det på ett alldeles ypperligt sätt.