Sthlmiana – Längtan och resurser

Sophie Winberg 00:00 6 Dec 2019

Dryckeslek: Researcha Sthlmiana och ta en drink varje gång Mauro Scocco nämns.

Fördel: Skitlätt.

Nackdel: Alkoholförgiftning.

Via deras egna bolag Strindbergshimmel släpper Sthlmiana vad de själva kallar ”Mauro-pop”. Jag förstår varför de tar upp likheten; som när Dolly Parton skämtar om sina bröst är strategin att det är lika bra att själv äga det alla tänker om en.

För det går inte att missa den musikaliska förebilden. De släpper en moderniserad variant av Mauros pop, lite uppdaterad och lite mer R&B än inspirationskällan, men med samma sound och samma huvudkaraktär. En trettio-någonting som ältar bekymmer medan den vandrar hem i natten - hållning som en ledsen snobben-karaktär - på regniga trottoarer där neonskyltarna speglas i marken.

Att ha en så tydlig musikalisk förebild gör det lite svårt. Ursprungsartistens egna, genuina uttryck går ju såklart aldrig att efterskapa, och ersätts istället av vad som känns som en strävan mot ett förutbestämt mål. Det kan lätt kännas kalkylerat. Men det är också stundtals riktigt bra. Spåren Nattfåglar och Sommarsömn sticker ut som riktigt helgjutna popdängor med ett högtflygande, eget sound.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.