Innerzone Orchestras [I]Programmed[/I], det Carl Craig-producerade album som släpptes i augusti, låter även efter några månaders inlyssningstid ganska tråkigt. Visst växer albumets abstrakta jazz ju närmare man kommer den, men varje gång jag försöker lyssna på den längtar jag efter ett beat som jag kan dansa, eller åtminstone nicka på huvudet till. Därför är jag glad att jag gav Carl Craig en andra chans och köpte Reclooses [I]Spelunking[/I]. Recloose är visserligen först och främst Matt Chicoines projekt, en annan nytänkande technoproducent från Detroit. Men Carl Craig har varit med och producerat och hans ande vilar över samtliga sex spår på detta minialbum (förhoppningsvis en försmak på ett riktigt album). De första två låtarna är det funkigaste jag hört på Craigs etikett Planet E sedan han själv släppte den epokgörande [I]Throw[/I]. [I]Soul Clap 2000[/I] är skitig techno med samma råa, rastlösa och föränderliga beat som man brukar höra på Theo Parrish-skivor. Den ivriga syntslingan påminner dessutom om det bästa från Craigs album [I]Landcruising[/I]. [I]Get There Tonight[/I] är mahognybrun disco med häftiga, gammaldags Detroit-technoljud.
Den andra hälften av skivan är den mest experimentella. Vill man fortfarande hoppas på jazz och techno bjuder [I]Landscaping[/I], med Colin Stetsons saxofon, på god optimism. I slutet mynnar den dessutom ut i arg jungle, och tack vare den fläskiga Ron Carter-aktiga basgången blir det en av årets få minnesvärda breakbeatlåtar.
På omslaget till [I]Spelunking[/I] har den japanska mangakonstnären Kenjji målat ett futuristiskt rymdlandskap där en hi tech-utrustad DJ spelar Planet E-tolvor. Och för en gångs skull känns musiken precis så modern och utomjordisk som riktigt bra mangafilmer och serier gör
Skivbolag:
Artist: