Skuldpadda - Little Islands

Tina Rosenfink 00:00 24 May 2019

Skuldpadda vinner årets roligaste bandnamn. Men trots att namnet är lustigt är musiken melankolisk och sådär tonårsängslig som bara indiemusik kan vara.

Little Islands består av nio psykadelisk indierockiga låtar med en del inslag av postpunk och shoegaze. Skivan har en tydlig handling, och på ett konkret vis berättar de hur viktigt det är att hitta trygghet i gruppen, att det är de mot världen. Kompisgäng är det finaste som finns och jag tänker ofta på mina vänner som “min valda familj”. I sitt pressmeddelande beskriver bandet det som “att existera på en ö, att finna tröst i gruppen och hantera den kollektiva oron som samhället sprider.”

Skivans bästa låt är Nice Kids där bandet gästas av musikern Hulda Robjer, som är suveränt bra i kombination med resten av bandet. Just Nice Kids har det som jag tycks sakna på resten av skivan. Jag önskar att alla låtar förmedlade den där ungdomlig lekfullhet och de olika känslostormarna som är att vara ett kompisgäng. De har säkert jättekul när de hänger med varandra, men det hör jag tyvärr inte på resten av Little Islands.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.