She & Him - A Very She & Him Christmas

Patrik Forshage 05:00 28 Nov 2011

Under det sena sextiotalet såg alla artister det ekonomiska i att casha in med minst ett julalbum (ganska mycket som under det tidiga 2010-talet, faktiskt). När M Ward och Zooey Deschanel ordnar sitt eget bidrag till genren bör det dock snarare ses som ännu en detalj i deras pågående 60-talsestetiska installation. Det är mer avskalat än på duons två tidigare album, med huvudsakligen enbart en akustisk gitarr bakom Zooey Deschanels allt mer stilsäkra röst, och det deras version av Baby It's Cold Outside brister i avseende spänning jämfört med tidigare mästarpar som Ella Fitzgerald/Louie Jordan och Ray Charles/Betty Carter tar de lätt igen i lekfullhet, genom ett enkelt rollbyte där hon blir förföraren och M Ward den som oroar sig för sitt rykte. Skaffa och sortera in på hedersplats intill Phil Spectors julalbum.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.