Sebadoh — Act Surprised

Patrik Forshage 00:00 23 May 2019

Lou Barlow börjar om. Han har flyttat hem till sina barndoms Massachusetts och startat om Sebadoh, och bandets första studioalbum på sex år sjuder följaktligen av nybörjarens storögdhet och ynglingens energi.

Här finns intensiv powertriorock i inledande Phantom, slamrigt slarvig i sin friska entusiasm, här finns klassisk pregrunge lik den delstatsgrannarna Buffalo Tom på 90-talet, här finns taktbyten och rentav nästintill growlutbrott och här finns utsökt pop som Fool

Även texterna är bra, eller enligt Lou Barlow åtminstone hyfsade. ”The first line of this song (…) is pretty good. It could be a line in an Ariana Grande song, I like it.” konstaterar han till exempel om första singeln Celebrate the Void, men sanningen är att den sortens eventuella förebilder märks ytterst lite här. Istället finns här tunga texter som Medicate, om psykisk ohälsa och med textrader som ”I hate my brain”,

En sådan ungdomlig intensitet från veteranerna i Sebadoh  kan bli mycket för oss lite äldre och tröttare, men om man bara delar upp det i två sittningar ska farbror nog se att det går bra.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.