(Sandy) Alex G - House of Sugar

Tina Rosenfink 00:00 16 Sep 2019

När jag bodde i Pennsylvania umgick jag med kompisar till (Sandy) Alex G, dock var han bara Alex G på den tiden. Jag träffade aldrig honom själv men fick höra många rövarhistorier från småstäderna runt Philadelphia. Dock lät han som en riktig snällis och jag får lite dåligt samvete över att jag inte tyckte om hans senaste skiva House of Sugar så mycket.

House of Sugar är ett samtal om våra kollektiva brister och olika resonemang vrids och vänds genom skivans gång. Alexander Giannascoli, som han egentligen heter, tycks lida av en panikartad kreativitet som får honom att skjuta ut idéer som aldrig riktigt hamnar rätt. Han glider mellan olika sätt att sjunga och spela på, ibland till och med i samma låt. Det är snabba gitarrer, experimentell sång och entusiastiska synthar som orsakar en kollision hos lyssnaren. Musiken låter som en surrealistisk feberdröm. Jag blir utbränd.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av