Sällskapet - Nowy Port

Patrik Forshage 00:02 14 Apr 2013

Både Pelle Ossler och framför allt Thåström har rört sig i de här dova, synthtyngda och dystopiska landskapen förr, men kommit vidare i sina respektive musikaliska utvecklingar. Som Sällskapet kastar de sig huvudstupa tillbaka till hur postgoth brukade låta för drygt 20 år sedan, och för att riktigt förstärka känslan av den tidens pretentionsnivå har de Bruno K Öijer att läsaVar och en av oss över pukor, entonig bas och synthsjok. Med uppenbara Einstürzende Neubauten-influenser, inklippta röstfragment på polska (?) och låttitlar ur den polska geografin markerar de att den där tonåriga tågluffarromantiska bilden av Europas bedagade stenstäder, helst på natten och i hällregn, kan leva kvar med oförminskad kraft också för den som är femtioplussare. Thåströms mörka ballad Såg dom komma har episka kvaliteter som motsvarande låtar från Imperiet-tiden har, men annars finns ganska lite på Nowy Port som hade kommit ifråga på upphovsmännens egna skivor.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.