Ry Cooder

Patrik Forshage 16:11 30 May 2005
Don Normarks bok [I]Chavez Ravine, 1949: A Los Angeles Story[/I] är en sociologiskt och mycket politiskt tidsdokument. En ung fotograf som sökte en bra plats för att plåta stadsvyn följde en liten grusväg och upptäckte till sin förvåning ett helt litet mexicanskt/amerikanskt samhälle i Chavez-ravinen,. Under ett år dokumenterade han samhället till dess att de boende slängdes ut och byn jämnades med marken för att ge plats åt Dodger stadium. De mänskliga tragedier som blev följden nonchalerades, för sådan var stämningen mot LAs spanskspråkiga befolkning och de få protesterna tystades effektivt med beskyllningar om kommunism, för sådan var stämningen under senator McCarthys utrensningsaktioner. Med hjälp av sina vanliga vapendragare och uppspårade musiker från där och då har den ständige antropologen Ry Cooder nu skapat ett tidstypiskt musikaliskt syskon till boken, proppat med samma politiska sprängstoff. Nyskrivet material och lokala hits från den tiden bildar en kronologisk berättelse, där de dramatiska händelserna i LA kronologiskt skildras med erans latino- och doowop och kommenteras med lågmält berättande västkustballader. I [I]Onda Callejera[/I] berättar Willie G, ledare för chicanobandet Thee Midniters, om när hundratals matroser beväpnade med rakblad i en samordnad men aldrig utredd aktion anföll alla med latinskt utseende i downtown LA 1943. Sedan vecklas historien om Chavez Ravine ut, ända fram till avslutande [I]3rd Base, Dodger Stadium[/I] där samhällets medborgare beskriver sin härkomst utifrån var deras hus hade legat under den nybyggda bollplanen. Men där det också finns utrymme för stunder av avkoppling. Leiber/Stollers [I]3 Cool Cats[/I] är just så dråpligt cool som titeln säger, och Don Tostis [I]Chinito Chinito[/I] från 1949 blir en gullig girlgroupditty i rocksteadytakt. Den gamla bandledaren hann också sjunga in [I]El U.F.O. Cayo[/I], om en variant av LA-slang, innan han dog i augusti förra året. Även veteranen Lalo Guerrero, vars rumba [I]Los Chucos Suaves[/I] först släpptes på legendariska Imperial år, eh, 1949, har trillat av pinn efter att ha hjälpt Ry Cooder att ro sitt jätteprojekt i land. Med Världens Enda Flaco intill sig och en fantastisk historia att berätta kan Ry Cooder förstås inte gå vilse. Men när han är så här påläst kan han bli en aning akademisk, istället för att vara den storögda upptäcktsresande som gav oss [I]Buena Vista Social Club[/I], och trots det genomarbetade ambitiösa genomförandet riskerar I>Chavez Ravine[/I] att bli en skiva som att lägga på kaffebordet snarare än att lyssna på. [I]Skivan släpps den 15 juni.[/I]