Rustin Man — Drift Code

Patrik Forshage 00:00 28 Jan 2019

Efter Talk Talk har Paul Webb inte gjort mycket väsen av sig, inte ens när han under namnet Rustin Man gjorde han ett lågmält och fint album med Beth Gibbons från Portishead för tio år sedan. Utöver det har det varit helt tyst, men för egen del har arbetet med Drift Code pågått paralllelt med barnuppfostran och vardagsliv under ett helt decennium. Inspelningsarbetet har varit ett strikt systematiskt enmansarbete, med ett instrument i taget i tur och ordning genom det kompletta låtmaterialet innan det blev nästa instruments tur. Paradoxalt nog ger musiken ändå snarare ett organiskt och spontant intryck som i direkt kontrast mot den reglerade inspelningsmetodiken ofta känns improviserat.

Resultatet är en vänlig brittisk folkrock som utan tveksamheter förflyttar sig mellan det ljudligt larmande, det hemsökande hotfulla och det stilla meditativa. Det påminner om Robert Wyatts minst disciplinerade stunder, en association som avsevärt förstärks av Paul Webbs ljust bräckliga och intensivt engagerade röst. Och även om The World’s in Town och Vanishing Heart är höjdpunkter är Drift Code ett utmärkt argument för varför det genomarbetade kompletta albumet inte alls är en död kulturform.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.