The Original Harmony Ridge Creekdippers

15:49 26 May 2000
Victoria Williams fjärde album, [I]Musings of a Creekdipper[/I] är hennes hittills bästa och - jämte Jeff Buckley - årets vackraste och mest fascinerande skiva. Men nu har den blivit om möjligt ännu mer komplett, med den här lilla pusselbiten.The Original Harmony Ridge Creekdippers är Vic och maken Mark Olsons (ex-Jayhawks) egna hemmainspelningar i huset vid Joshua Tree, med endast fiddlern Mike Russell som extra stöd. Den är så enkel som en skiva kan bli, bara en halvtimme lång, och går endast att köpa genom att skicka 12 dollar och portopengar (totalt cirka 125 kronor) till PO Box 342, Joshua Tree, CA 92252, USA. Gör det. Och skicka gärna några dollar extra, så att de gör en till. För den är fantastisk, i all sin anspråkslöshet. Jämfört med Vics "riktiga" album är den naturligtvis bara en tiondel så rik och komplett, som musikaliskt verk betraktat. Men i direktheten och nakenheten finns det en annan slags nerv. Man hör den särskilt starkt i spår som [I]Valentine King[/I], [I]She Picks the Violets[/I] och - inte minst - versionen av [I]Humming Bird[/I], som även finns på [I]Musings of a Creekdipper[/I]. Redan där slogs jag av hur skör den var i sin skönhet; här är den bräcklig som nattgammal is, i deras trasiga stämsång och den trevande violinen. Mest är det annars Mark Olson som sjunger - och det är säkert för honom plattan varit viktigast att göra, som en total motpol till Jayhawks framgångsspiral och de galna affärsinvecklingarna med Rick Rubin och andra. Det här är så långt tillbaka till musikens kärna han kunde komma, bort från bransch och business, och det hörs i varenda ton och rad att han älskar att göra det på det viset. Jag med.