Newkid har charmat många med sitt akustiska projekt Karantän Vibbar under coronakrisen. När han nu återvänder med sitt tredje album Mount Jhun är det tydligt att han har siktet inställt på de breda massorna. I gränslandet mellan pop, hiphop och r&b navigerar Newkid med topplistorna som riktmärke.
Det finns något för alla på Mount Jhun. Simon Superti-producerade Clarinet tar vid där det tidigare samarbetet F.a.m.e (LeyLey) slutar. Om man drogs med i Fricky-vågen 2018 är Dör för min en perfekt följetong. Samtidigt är Kanske var vi rätt bra ändå lagom nostalgisk och trallvänlig för radio. Bredden som Newkid lyckas nå på Mount Jhun är helt enkelt imponerande.
Det finns dock sprickor i fasaden. Jakten på att ringa in olika strömningar och målgrupper gör det svårt att se vad Newkid själv vill. Konceptuellt sett är låtarna snyggt genomförda men historien som Newkid förmedlar förändras inte. Bristen på narrativ får Mount Jhun att kännas mer som en samling singlar än ett album. Newkid kompenserar dock för de rätt klyschiga skildringarna av kärlek och attraktion med sin enastående röst.