Myrkur - Folkesange

Christoffer Bertzell 00:00 31 Mar 2020

Danska Amalie Bruun har alltid haft folkmusiken nära till hands i sin experimentella black metal. Att hon nu har valt att släppa ett helt album dedikerat traditionell folkmusik är egentligen inte någon större överraskning (Dock är tanken att vi skulle få se ett folkmusikalbum på skivbolaget Relapse en överraskning i sig.).

Som sitt alterego Myrkur har hon ständigt imponerat. Inte bara genom sin kreativitet, men också med sina instrumentala förmågor och sin sång. På <I>Folkesange<P> framför hon samtliga instrument och bygger upp oerhört vackra landskap genom stämmor på engelska, danska och svenska. Det är naturromantik som berättar om en svunnen tid, som med sina pianoinslag för in en sakral modernitet, likt hednisk kyrkomusik.

I vilken riktning Myrkur går efter det här albumet är omöjligt att säga, men jag vet att vi är många som väntar med spänning.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.