Mohammed Ali – 50 länder

camila astorga diaz 00:06 13 Jun 2014
Det är kontrasterna som skapar intryck. Vågar man inte berätta saker precis som de är så finns det inga direkta anledningar att fatta pennan och försöka skaka liv i sina rader. Men Mohammed Ali fyller lungorna till bredden på ett kompromisslöst sätt. De lindar inte in något, bryr sig inte om hur något landar eller hur hårt det kommer att tas emot. De saxar ur denna veckas löpsedlar och ur sina liv utifrån av att ha levat två hela men olika livstider – i ett Sverige med Jack Vegas-maskiner, och ett där ingen kan stava till Achmed. Och de struntar i om det är så att lyssnaren förstår precis allt. Istället sätter de sin tilltro till konceptet vass rap till ett lojt beat, och det är just det som gör att musiken glittrar till – avsaknaden av rädsla. Som bonus är de i det bästa av sällskap med artister som Stor, Nebay Meles och Seinabo Sey.

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.