Misery Loves Co. - Zero

Christoffer Bertzell 00:00 29 Nov 2019

Det är 19 år sedan Misery Loves Co. senast släppte albumet Your Vision Was Never Mine to Share. Ett fantastiskt tredje album som skulle cementera bandet inför ett nytt millennium med en våg av hyllningar från kritiker och fans. Men där tog det stopp när bandet överraskande nog splittrades. Nu är det dags igen, och det är nästan som det bara har gått några år sedan 2000.

Zero är precis det vi har väntat på. Här bär melodierna på ett dolt mörker som långsamt bygger upp låtar till ett utlopp av en inre frustration genom Patrik Wiréns röst. Det är vemod, men också blytung industriell metal med sköra drag av alternativ rock. Ett sound, inte så långt ifrån Marilyn Mansons musikaliska resa, som fortfarande bär med sig bitar av 90-talet, men också är modernt och unikt.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av