Magnetic Fields

Patrik Forshage 12:03 30 Apr 2004
Mastodontverket [I]69 Love Songs[/I] tog inte musten ur Stephin Merritt. Han har fortsatt med soundtracks och minst tre parallella sidoprojekt som om han inte hade något viktigare för sig. Därför har det dröjt fem år innan The Magnetic Fields återvänder med mer hanterliga i, fjorton sånger som alla har ett jag-perspektiv och som dessutom alla har titlar med begynnelsebokstaven "i". Därav skivans ensamma gemen som titel. Som vanligt släpper inte Stephin Merritt ifrån sig något som inte är genomarbetat in i minsta detalj, både musikaliskt och lyriskt, även om det kan låta både spretigt och slarvigt. Ständigt med subtil humor mitt i allvaret och hantverket - "Well it mustn't be the chickenpox, I've never met a chicken" (Is This What They Used to Call Love?) - får hans sånger här alla upptänkliga dräkter, från menuett och operett via Chet Bakersk nattklubbsjazz till pop i olika former. [I]I Don't Really Love You Anymore[/I] är stråkpop á la Left Banke, och det faktum att [I]I Thought You Were My Boyfriend[/I] låter direktimporterad från någon singelsamling med Depeche Mode blir än mer säreget genom att i är den första skiva sedan [I]A Night At the Opera[/I] som stoltserar med "No synths" på omslaget. Precis som på föregångaren finns här gott om sånger som kommer att framföras av lika många singer/songwriters som symfoniorkestrar medan de växer till eviga standards. Och historien kommer att visa att fler blyga stackare än undertecknad dessutom hittar den perfekta sången för sitt frieri i [I]It's Only Time[/I]. "And in your hands, I will be free. Marry me, marry me, why would I stop loving you a hundred years from now?". Patrik Forshage

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.