Kornél Kovács – Stockholm Marathon

Sara Berg 10:22 28 Apr 2019

Det bästa spåret på Kornél Kovács nya album heter Atlas Nights och påminner mycket om Sleep Sound från den utmärkta James xx-skivan In Colour. Detta är inget maraton, det är snarare de heta deliriska timmarna efter loppet, då man ligger utslagen i solen och ser stjärnor. Eller vad vet jag, jag har aldrig sprungit så långt. Det är i alla fall en mycket bra låt, glitchig, slö, repetitiv och hallucinatorisk.

Kovács har den här gången samarbetat med Rebecca & Fiona, som dyker upp på autotune-sång på några av låtarna. Dessa ligger någonstans mellan r'n'b, karneval och Robyns sidoprojekt La Bagatelle Magique. De är absolut schysta, men det är de instrumentella spåren som är snyggast. Från det hetsiga ormtjusarblåset i Szombat till poolpartyt i Ducks.

Det är en lättsam och lättomtyckt skiva. Obekymrad och rusig. Ett typiskt bra sommarsällskap.

Läs även: Här är historien om Kornél Kovács och Rebecca & Fiona

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.