Kid! - Löftet

Tina Rosenfink 00:00 8 Aug 2019

Det är svårt att beskriva Umeåbaserade bandet Kid! Musiken är komplex, surrig och emellanåt obegriplig. Den röda tråden på EP Löftet är vemod och väldigt lo-fi. Love Carbin och Ernst Marklund som utgör Kid! har gett sig ut på experimentell indie-mark och plockat inspiration från ambient, tv-spel samt Sam Rays gamla band Teen Suicide och Julia Brown.

Undergången och Minnena är skivans bästa spår och kommer hamna i min spellista med ängslig musik. Resterande spår är svåra för mig att greppa och faktiskt förstå. Snö är absolut värd en lyssning men jag varnar - ett ångestpåslag är inte långt borta!

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.