Kamasi Washington – Harmony of Difference

Adam Jansson 21:49 5 Oct 2017

Genom de mest högtravande av låttitlar presenterar Kamasi Washington en EP som till stor del kan sägas ta vid där The Epic avslutades. Det är ständigt drömlikt, ibland feberpåverkat, ibland sofistikerat och stringent. Ändå i högre grad sammanhållet och med tydligare riktning än föregångaren. Kamasis musik beskrivs ibland som jazz i hiphop-kontext. Även om det kanske säger mer om hans umgängeskrets än hans musik, går det inte att blunda för vad de djärva fusionerna gör för resultatet. Tidlös jazz i sitt allra mest moderna utförande.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.