Jay-Z

17:07 1 Dec 2003
Den ryske miljardären Mikhail Khodorkovsky hoppade av oljeföretaget Yukon för någon månad sedan efter att ha arresterats i vad som många ansåg var en maktuppgörelse med ryska presidenten Putin. Nu skriver tidningarna spaltmeter om vad Khodorkovsky ska göra när han lämnat rampljuset som ledare för Yukon. Det sägs nämligen att i det kaos som är Ryssland så skulle han ha rätt bra möjligheter att bli vald till president med hjälp av sin status och kassa. Ingen som förtrollats av Jay-Z skulle förvånas om han gick och gjorde samma sak i USA nu när han med den här skivan säger sig lägga rapkarriären på hyllan. Han har alltid varit så imponerande, från tiden då han stavade sitt namn Jaÿ-Z, släppte [I]Reasonable Doubt[/I] och Stefan Kragh tyckte om honom ända fram till årets förkrossande inhopp på Beyoncés [I]Crazy in Love[/I], där hans flow är ren jävla be-bop. När Jay-Z började prata om [I]The Black Album[/I] skulle det vara hans stora avskedsföreställning. Inget omslag, inga singlar, ingen reklam, inga videos. Tio låtar av de tio bästa hiphop-producenterna någonsin, Dr Dre bredvid Rick Rubin bredvid Dj Premier. Det var lite kittlande och roligt, efter den meningslösa upprepningen [I]Blueprint 2.0[/I] behövde något drastiskt hända för att man skulle bli pepp på Jay-Z-skivor igen. När [I]The Black Album[/I] väl kommer har dock konceptet gradvis övergivits, det blir singelhits och den vanliga Neptunes/Just Blaze/Kanye West-blandningen på produktionerna. Först blir man lite besviken över att han inte satsat på att göra världens viktigaste skiva någonsin, sedan kommer man ihåg att alla rockband (de är ju oftast rockband) som försökt göra världens viktigaste skiva någonsin alltid misslyckas. Och då känns det skönt att Jay-Z bara bestämde sig för att göra en så bra skiva som möjligt. Enda anledningen att Dj Premier inte är med på den här skivan är alltså att hans bidrag inte var tillräckligt bra. Istället får vi helt glimrande Kanye West-låtar och Max Romeo-samplingar. Framförallt får vi en Jay-Z som rappar helt fantastiskt bra, inspirerat och fritt böljande. Då är det ingen som kan toppa honom.