James Yorkston

19:19 4 Nov 2003
James Yorkston är skotten som alla medlemmar i min jury har utsett till en av de högst tre ansvariga som ligger bakom folkrockens så välkomna modernisering. Efter förra årets allra bästa album, fortsätter han nu med en EP som om ingenting hade hänt. Det är förvisso sant att Yorkstons melodier vackert får foga sig efter hans ganska begränsade tonomfång - det är nästan som att han bara talar, men med en liten sångsvans fastknuten i slutet på varje ord - men det är verkligen inget att be om ursäkt för! Nej herregud. Ty i min jury har vi även klubbat att Yorkston är den enda riktigt värdiga utmanaren till tystnad de dagar när Dido lurar runt knuten.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.

Dropkick Murphys - Turn Up That Dial

Den irländska folkmusiken får mig att bara vilja vråla rakt ut i luften. Dropkick Murphys har än en gång skapat ett själsligt krig inom mig. Precis som att aprilvädret skiftar, mellan regn och sol, väcker deras musik liv i helt skilda känslor som slåss med varandra.