James Williamson and the Pink Hearts - Behind the Shade

Patrik Forshage 00:00 12 Aug 2018

Hade den här skivan kommit i samma veva som Gang War eller någon av de andra amerikanska gitarrlegendernas första comebackförsök runt 1980 hade den med rätta hyllats som ett av den ursprungliga garagepunkens absoluta mästerverk. Så stabila är The Stooges-legendarens skramliga låtar, hans karaktäristiska soloutbrott och - kanske viktigast - James Williamsons goda omdöme att inte sjunga själv. Med Frank Myer från The Streetwalkin’ Cheetahs vid mikrofonen blir Riot on the Strip trashpunk i Heartbreakers tradition, och You Send Me Down till smart riffande upptempopop av klassiskt NYC-snitt. Precis som akustiska Miss Misery är det en låt som Nicke Andersson hade varit stolt över.

Petra Haden som skivans andra röst är mer otippat, men visar sig funka utmärkt också i den här sortens högljudd rockkontext. Allra bäst är hon dock i den avslutande och ödesmättade balladen Died A Little Today.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.