Illuminati - The Pastels Remixes

15:19 31 May 2000
De oförställda indiepopveteranerna The Pastels från Glasgow har sedan början av 80-talet haft stort inflytande på den skotska musikscenen. Främst genom sin egen charmiga, 60 talsinspirerade popmusik, men också genom att starta skivbolag och ordna konserter, vilket utanför landets gränser har gjort dem till ett välkänt namn, främst i indiepopkretsar.Att Pastels nu väljer att ge ut [I]Illuminati[/I], som består av remixar på låtar från deras album [I]Illumination[/I] som kom förra året, verkar därför vara ett sätt att försöka nå ut till en publik utanför den snäva indiefåran. Det är åtminstone intrycket man får av urvalet artister som valts ut att remixa: Stereolab, Cornelius, The Make Up, Jim O'Rourke och Mouse On Mars. Resultatet blir till 16 bubbliga, svävande låtar som skulle kunna vara en spännande resa i Pastels ljudvärld - inte minst för att rundgångsromantikerna My Bloody Valentine efter en långvarig tystnad också medverkar med två låtar. Men trots att [I]Illuminati[/I] innehåller ett par riktigt bra låtar, verkar den inte ha så mycket med The Pastels att göra, utan känns snarare som ytterligare en själlös remixskiva i raden från popband som försöker hotta upp sin egen traditionella musik med lite elektroniska rytmer. Ett slående exempel är popgruppen The High Llamas remixalbum [I]Lollo Rosso[/I] där i stort sett samma artister medverkar. Det börjar tyvärr kännas som en regel att varje experimentlystet och nyfiket popband som vill hänga med i sin samtid ska ge ut sådana här skivor. Det borde finnas bättre sätt att göra något åt stagnationen i sin egen musik, än att släppa en remixskiva.