Giant Sand - Returns to Valley of Rain

Patrik Forshage 00:00 8 Aug 2018

35 år efter debutalbumet Valley of Rain spelades in (det dröjde två år innan det gavs ut) återvänder Howe Gelb och hans dåvarande bandmedlemmar till skivan. Låtar därifrån hade börjat dyka upp i Giant Sands liverepertoar, och med tanke på energin, kraften och friskheten är det lätt att förstå varför. Så Howe Gelb återsamlade sina dåvarande bandmedlemmar, allihop faktiskt, för att utforska vad den hade kunnat vara om bandet visste då vad de vet nu. Till exempel vilket tryck man kan få ut av en gammal rörförstärkare, något som gör att Howe Gelb nu inte försitter chansen att utmana Neil Young med en konsekvent manglande överstyrd punkgitarr som kan slå över i Foxy Lady eller improviserat muller-jammande. Det är minst lika spännande som originalinspelningarna.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.