Franskild – You

levi hielle-bergstrom 00:00 24 Nov 2019

Den svenska house-duon Franskild har efter en längre paus från musiken återvänt med ny energi. Vad som från början vad tänkt att bli en EP utvecklades enligt duon själva snabbt till debutalbumet YouAlbumet är influerat av 90-talets brittiska klubbscen men har också plats för generösa melodier och popartade crescendon. Resultatet är stundvis oerhört övertygande även om alla spår inte är lika solklara.

Duons kärlek till UK Garage går verkligen inte obemärkt förbiArtful Dodger-covern Movin’ Too Fast är utan tvekan albumets bästa spår. Franskild fångar originalets finess och har skalat av produktionen vilket förstärker den dansanta essensen. The Waddle skiner med sin hypnotiska melodi, sitt intensiva beat och den markerad basen. Tusind Tak är också ett starkt spår som är värt att nämnaDet går dock inte att bortse från att Lunkan stör upplevelsen av albumet något med sin stela framtoning

Mötet mellan melodisk house, UK garage och jungle är spännande. Attributen som duon tagit från andra genrer livar upp och får associationsbanorna att sticka iväg till plaster dit få svenska producenter tar en. You får mig faktiskt att vilja lyssna på Monsta Boy, So Solid Crew och The Streets igenFranskilds debutalbum är nischat, kreativt och lekfullt. Råkar man dessutom ha en förkärlek till musik som härstammar från Londons klubbscen har man verkligen hittat hem.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.