First Aid Kit – Who By Fire

Love Carbin 00:00 26 Mar 2021

First Aid Kit är uppenbarligen starkt inspirerade av Leonard Cohen. Kärleken till den bortgångna legenden är genomgående tydlig i nya tolkningsalbumet Who By Fire. Det är en gammal liveupptagning från en föreställning på Dramaten, och med sig har systrarna Johanna och Klara Söderberg både skådespelare och gästartister. Några av skivans höjdpunkter är faktiskt gästartisterna. Frida Hyvönen gör en smått manisk men drabbande tolkning av Everybody Knows och Loney Dear sjunger den isande Avalanche. Och jag trodde aldrig att jag skulle säga följande: jag tycker om covern av Hallelujah. Annika Norlins svengelska gör att låten känns oväntat fräsch.

Men vi får inte glömma First Aid Kit heller, som medverkar på nästan alla låtar. Deras sångstil gifter sig väl med låtskatterna de jobbar med. Och arrangemangen är spännande och välgjorda (möjligen att det är lite för mycket vibrafon för min smak, men det är bara en parentes). Att lyssna på skivan innebär visserligen att jag önskar att jag satt i publiken på föreställningen, men det hela är så snyggt gjort att jag (åter) slås av Cohens fantastiska lyrik och artisternas (och skådespelarnas!) fantastiska framträdanden.