Ezra Furman — Twelve Nudes

Patrik Forshage 00:00 29 Aug 2019

"Vår punkskiva". Så beskriver Ezra Furman Twelve Nudes, och berättar att hen skrek sönder sin röst fullständigt under inspelningarna. Det senare hörs tydligast i Evening Prayer aka Justice, medan punken är allerstädes närvarande, från den rent furiösa albuminledningen med Calm Down aka I Should Not Be Alone till hardcoreurladdningen Blown med ”Trans power” som stridsrop.

För det identitetspolitiska budskapet fortsätter att vara centralt för Ezra Furman. I I Want To Be Your Girlfriend konstaterar hen att medan vännerna ägnar sig åt sina CV:n, åt religiöst sökande eller åt intellektuella problematiseringar grubblar Ezra på om hen kommer att vara älskad också som Ezme.

De gamla glamrockinfluenserna går fortfarande att ana här och där, som när genrens kännare till exempel kan spåra Cockney Rebel-påverkan i Transition from Nowhere to Nowhere. Men bäst är den nervigt slamriga Replacements-punken i My Teeth Hurt och den trasiga och vemodiga In America, som Ezra Furman i texten kallar en "really-mean-it-a-lot-song”. Det gäller nog alla hans låtar.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.