Dude York - Falling

Tina Rosenfink 00:10 29 Jul 2019

På Spotify skriver Dude Yorks sångerska Claire England att det finns olika sätt att falla på. Det ena innebär ett fall så dramatiskt att allt går sönder, det andra är att falla lätt som en fjäder. Bandets tredje fullängdare Falling är en kombination av båda, men gissningsvis mest det explosiva och stordådiga fallet.

Precis som den här årstiden är skivan fylld av värme och minnen, med en genomsipprande kärlekshistoria som berättas genom de små ögonblicken i vardagen, som att äta take away och slökolla på TV, eller somna till på stranden bredvid varandra. Men det finns en liten besvikelse här, en tvivel på förälskelsen eftersom den inte är lika storslagen som på film utan ett liv jämte varandra som bara tuffar på.

Skivans bästa låt är Box och här har bandet lyckats fånga det tidiga 2000-talets känsla för indie och alternativ rock som var som bäst under The Killers och Jimmy Eat Worlds storhetstid. Melodramatisk pop som känns väldigt New York med en släng av The Cure. Hela Falling är egentligen ett homage till den nostalgiska indiepopen som definierade bandets, och min, ungdom.

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.

A Girl Called Eddy - Been Around

På sitt debutalbum balanserade A Girl Called Eddy - eller Erin Moran som hon kallas i vardagen - på slak lina mellan Dusty Springfield och Nancy Sinatra, och med en elegant ekande retroproduktion signerad Richard Hawley är det fortfarande en pärla att upptäcka såhär 16 år senare.