Dinosaur Jr. - Sweep It Into Space

Anna Bjermqvist 00:00 23 Apr 2021
Dinosaur Jr. har verkligen varit lysande sedan återföreningen 2005 och nya skivan Sweep It Into Space är inget undantag - det är en gedigen samling älskvärda låtar. Bandet fortsätter på inslagen bana av krispig lo-fi rock med framstående gitarrspel som ständigt puttrar på och driver den sofistikerade musiken framåt. Hårt men snällt. Tjusningen med Dinasour Jr. finns i kontrasten mellan de mustiga gitarrsolona, de hamrande trummorna och den utmattade och fragila sången som skapar sårbarhet. För mig har bandet alltid känts väldigt omfamnande. Att lyssna på Dinasour Jr är som att ge sig själv en hjärtlig kram.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.