Dalaplan - Dalaplan

Patrik Forshage 00:00 19 Oct 2013

I den tidiga punken lutade sig många band mot mer traditionell rock’n’roll, bara lite snabbare och lite larmigare. Det är en tradition som Malmöbandet Dalaplan rättar in sig i, och det är orsaken till att de ofta kategoriseras som punk. Deras musik har tempo och energi som matchar flera av genrens ursprungliga utövares, och med en pipande Farfisa-orgel och påfallande bugningar åt pubrock påminner de om band som Problem och Kommissarie Roy (liksom, för referensfinsmakare, Asalångastockar). Det är associationer som förstärks ytterligare av Niklas Svenssons dialekt, och inte minst av ett stabilt och refrängstarkt låtmaterial med programförklaringen Radio Dalaplan och urladdningar som Snubblar fram i täten.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.