D-A-D - A Prayer for the Loud

Christoffer Bertzell 09:54 2 Jun 2019

Det är på intet sätt originellt eller omvälvande när D-A-D gubbrockigt gungar sig fram på sitt tolfte album. Däremot är det ovanligt bra, nog för att danskarna alltid varit ett stabilt band, men jag har länge haft svårt att se deras storhet i deras ganska mellanmjölkiga rock som såg sin storhet på 90-talet. Men när de lämnar sina forcerade fuzziga toner därhän och struntar i att försöka plocka poppiga poänger, så når de oanade höjder i ett avskalat rocksound som korsar Tom Petty och Rival Sons på alldeles förträffligt sätt. Med en röst som Jesper Binzers behövs det inte mycket mer än ett bra driv och en snygg inramning. Och det är precis vad de gör här – inte mer än vad som behövs, och det är precis rätt.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.