D-A-D - A Prayer for the Loud

Christoffer Bertzell 09:54 2 Jun 2019

Det är på intet sätt originellt eller omvälvande när D-A-D gubbrockigt gungar sig fram på sitt tolfte album. Däremot är det ovanligt bra, nog för att danskarna alltid varit ett stabilt band, men jag har länge haft svårt att se deras storhet i deras ganska mellanmjölkiga rock som såg sin storhet på 90-talet. Men när de lämnar sina forcerade fuzziga toner därhän och struntar i att försöka plocka poppiga poänger, så når de oanade höjder i ett avskalat rocksound som korsar Tom Petty och Rival Sons på alldeles förträffligt sätt. Med en röst som Jesper Binzers behövs det inte mycket mer än ett bra driv och en snygg inramning. Och det är precis vad de gör här – inte mer än vad som behövs, och det är precis rätt.

Mark Lanegan Band - Somebody’s Knocking

Att Mark Lanegan som få andra klarar att fånga essensen hos både Nick Cave och Iggy Pop vet vi sedan länge, och här är det mörkt och hotfullt som sig bör, med lager av gitarrer, mullrande pukor och tung elektronik. Det är mäktigt, suggestivt och… lite förutsägbart, va?

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.