D-A-D - A Prayer for the Loud

Christoffer Bertzell 09:54 2 Jun 2019

Det är på intet sätt originellt eller omvälvande när D-A-D gubbrockigt gungar sig fram på sitt tolfte album. Däremot är det ovanligt bra, nog för att danskarna alltid varit ett stabilt band, men jag har länge haft svårt att se deras storhet i deras ganska mellanmjölkiga rock som såg sin storhet på 90-talet. Men när de lämnar sina forcerade fuzziga toner därhän och struntar i att försöka plocka poppiga poänger, så når de oanade höjder i ett avskalat rocksound som korsar Tom Petty och Rival Sons på alldeles förträffligt sätt. Med en röst som Jesper Binzers behövs det inte mycket mer än ett bra driv och en snygg inramning. Och det är precis vad de gör här – inte mer än vad som behövs, och det är precis rätt.

Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner

Sarah Mary Chadwick - Please Daddy

Please Daddy är uppföljaren till the Queen Who Stole the Sky som Sarah Mary Chadwick släppte för nio månader sedan. Det allra första spåret heter When Will Death Come och i den allra första versen medger Chadwick att ingenting har blivit bättre sedan vi sist hördes.

Det Brinner - Bara öppna ögon kan se

2016 startade Matilda Sjöström från Steget ett simultant soloprojekt. Under namnet Det brinnersläpper hon vad hon själv kallar gråtdisco, ett fri genre som uppmuntrar till fuldans. Bara öppna ögon kan se är det andra albumsläppet under namnet. 

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.