The Cinematic Orchestra

20:05 5 Nov 2000
Jason Swinscoe sitter i London och editerar improviserad jazz på sin dator. Han har förmågan att få alla sina produktioner, även om det handlar om andra artisters kompositioner, att låta som The Cinematic Orchestra och inget annat. Därför känns hans remix-samling mest som ett nytt Cinematic Orchestra-album. Faze Action, Les Gammas och DJ Krust har alla låtit sig spelas live av Jasons gäng och sedan blivit redigerade till långsamt flytande modaljazz. Alla sju spåren låter likadant, som gammal filmmusik på konstiga droger, och allt låter suveränt. Det måste varit den här sortens "head-music" som James Lavelle letade efter med sin Mo' Wax-etikett när det begav sig. Tyska Jazzanova å sin sida har skrapat ihop hela tjugo remixer till sin samling. Men så är de också sex personer som kan dela på arbetet. Likt The Cinematic Orchestra hittar man många av Jazzanovas förebilder inom sextiotalets modala jazz. Men tyskarna är också nere med bossan och samban och inriktar sig till skillnad från Jason Swinscoe helt på dansgolvet. Mellan 4 Heros inledande [I]We Who Are Not As Others[/I] och MJ Coles avslutande [I]Sincere[/I] återfinns artister som Incognito, United Future Organisation och svenska Koop och det blir tydligt att få remixare har varit lika efterfrågade som Jazzanova de senaste åren. Som allra bäst blir det när Jazzanova i Marschmellows [I]Soulpower[/I] får synkopera åttiotals-boogien i stället för att mangla sina sedvanliga latinjazz-rytmer, men i sin helhet visar det här albumet upp tjugo exempel på de senaste tre årens tveklöst bästa dansgolvsjazz.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner