Cherry Glazerr - Stuffed & Ready

Tina Rosenfink 00:00 2 Feb 2019

En gång i tiden hade jag en roomie. Vi bodde på ca 15 kvm och inredde vårt rum omsorgsfullt med halloweendekorationer i mitten av januari. Därefter öppnade vi en “tatueringsstudio” i hemlighet där vi under ett halvår inte tog emot en enda kund utan använde det som ursäkt för att tatuera oss själva (inte varandra) istället för att läsa kurslitteratur. Under den här tiden lyssnade vi varje dag på Grilled Cheese och Cat sitting in my room av Cherry Glazerr. Så needless to say, Cherry Glazerr har format mig till den inte-så-välfungerande personen jag är idag.

Stuffed & Ready skiljer sig mycket från den Cherry Glazerr som vi älskade och grät till. Den här skivan är argare och snabbare, men den största skillnaden är produktionen. Att gå från lo-fi och hemmasnickard indie till en mer välproddad punkpop är en förändring som jag upplever är för stor för bandet. Musiken, texterna och sången är inte längre komisk och klockren, utan polerad och analyserad.

Det finns dock några riktiga guldkorn på albumet. That's Not My Real Life, som är ett samarbete med Delicate Steve, är skivans bästa låt. Även Self Explained och Juicy Socks kommer få hamna på en “teenage angst” lista på Spotify.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.