The Boy With The Arab Strap

13:42 31 May 2000
På samma sätt som de som envist hävdar att de inte gillarsinger/songwriter-musik och ändå tar till sig Nick Drake, lyckas Belle &Sebastian nå ut även till dem som påstår sig ha tröttnat på pop.Belle & Sebastian är det mytomspunna åttamannabandet från Glasgow som inte vill vara med på bild, sällan ger intervjuer och som envist vägrar attlämna sitt lilla bolag Jeepster, trots att hela musikbranschen nu drar idem. Första skivan [I]Tigermilk[/I] från 1996 kom inte ut i mer än tusenexemplar. Uppföljaren och genombrottsskivan [I]If You're FeelingSinister[/I] hade heller inte någon egentlig distribution här i Sverige. Attde ändå blivit så stora beror uteslutande på musikens egen dragningskraft.Under förra året släppte gruppen tre EPs, varav den senaste [I]3..6..9Seconds Of Light[/I], till och med tog sig in på engelska top 40 listan.På [I]The Boy With The Arab Strap[/I] fortsätter de med sin på ytanlättsamma popmusik. Men som de första fantastiska raderna på skivan antyder - "He had a stroke at the age of twenty four. It could have been abrilliant career" - är låtarna djupsinniga historier om vanliga människorsgrå vardag, uppgivet och hoppfullt på samma gång. Titelspåret är också entypisk Belle & Sebastian låt, lågmäld men ändå storslagen, körer, piano,stråkar och handklapp och med en text som på något vis tar ställning fördet goda i världen. Nittiotalets motsvarighet till Simon & Garfunkel, Loveeller Donovan. [I]The Boy With The Arab Strap[/I] är inte lika sammanhållen och direkt som förra skivan, delvis beroende på att det inte är bara textförfattaren Stuart Murdochs röst som hörs. Tre av de andra gruppmedlemmarna sjunger och bidrar dessutom med egna låtar. Resultatet blir något spretigare, men knappast sämre. Belle & Sebastian är fortfarande det enda popbandet man egentligen behöver.