Bonnie 'Prince' Billy

Patrik Forshage 16:32 3 Feb 2003
Inspelningar där ljudet läcker mellan mikrofoner behöver inte klassificeras som lo-fi, inte ens om mikrofonerna också fångar upp ljudet av en fot som håller takten. Ibland har det inget med genre att göra, det betyder bara närvaro och intimitet. Lågmäld moll behöver inte betyda depression, där kan istället finnas värme och helande tröst. På samma sätt innebär inte alltid det spartanskt akustiska vare sig alt.country eller Nick Drake-folk. Hos Will Oldham är såna förutfattade meningar och etiketter meningslösa. Mannen som idag lånar både kreativitet och auktoritet åt så olika samarbetspartners som Johnny Cash, Marianne Faithfull och Nicolai Dunger ville inte alls bli musiker. Will Oldham närmade sig musik enbart som terapi efter ett nervöst sammanbrott, och som Palace Brothers och allt annat Palace, som Amalgamated Sons of Rest eller The Continental Op, och här för tredje gången som Bonnie "Prince" Billy fortsätter Will Oldham använda musik som en väg till trygghet och självtillit. Den här gången lyckas han fullt ut. Will Oldham har varit nära förut, men först på [I]Master & Everyone[/I] tar han tillsammans med sin bror Paul och en tredjedel av Lambchop sin musik till fulländning. Aldrig har Will Oldham sjungit mjukare, varmare eller tydligare, så nära mikrofonen att vi hör ljudet av läppar som öppnas och åter sluts. Hans gitarr får någon gång sällskap av en varm cello eller en tramporgel, och melodierna är ännu vackrare än på förra faktiskt ganska trallvänliga [I]Ease Down the Road[/I]. Vackrast är duetterna, mer innerliga än någonsin. På förra skivan presenterades vi för Catherine Irwin, som sedan gjorde en av förra årets starkaste skivor, och här sjunger Will Oldham om möjligt ännu mer tätt tillsammans med Marty Slayton, som tidigare rört sig i mer slickat sällskap hos George Strait. Deras avslutande [I]Hard Life[/I] kommer att finnas med intill George Jones duetter med Melba Montgomery, Gram Parsons med Emmylou Harris, och Johnny Cash med June Carter när det vid Ragnarök är dags att sätta ihop listan över de fem bästa relationsduetterna. Till och med Will Oldhams skägg är kraftigare och mera imponerande än någonsin, och även om hans utseende inte är precis det man väntar sig av en terapeut fungerar [I]Master & Everyone[/I] lika helande på lyssnaren som på honom själv. 35 minuters perfektion.