Belle & Sebastian – Days of The Bagnold Summer

Patrik Forshage 00:00 9 Sep 2019

När omständigheterna så kräver är Belle & Sebastians förmåga att göra den vänaste indiepopen intakt från deras tidigaste år. På det här soundtracket till filmatiseringen av Joff Winterharts serienovell visar de den fömågan inte bara i nyinspelningarna av Get Me Away From Here I’m Dying och I Know Where the Summer Goes - båda hjärteknipande - utan också i en lång rad nya sånger i musikalisk klädnad från Belle & Sebastians sena 90-tal.

Det kan tyckas märkligt med en konstruerad tidskapsel som denna, där ett band helt bortser från 20 års influenser och utvecklingsambitioner. Inga elektroniska tendenser, inga dansrytmer (singeln Sister Buddha är skivans enda låt med markerad rytm överhuvudtaget, faktiskt), bara lätt orkestrerad indie med enstaka försiktiga munspel eller trumpeter över de sparsmakade grunderna. Märkligt, men alls inte oävet varken då eller nu.

Sarah Mary Chadwick - Please Daddy

Please Daddy är uppföljaren till the Queen Who Stole the Sky som Sarah Mary Chadwick släppte för nio månader sedan. Det allra första spåret heter When Will Death Come och i den allra första versen medger Chadwick att ingenting har blivit bättre sedan vi sist hördes.

Det Brinner - Bara öppna ögon kan se

2016 startade Matilda Sjöström från Steget ett simultant soloprojekt. Under namnet Det brinnersläpper hon vad hon själv kallar gråtdisco, ett fri genre som uppmuntrar till fuldans. Bara öppna ögon kan se är det andra albumsläppet under namnet.

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.