The Avalanches

15:27 30 Mar 2001
Det kom nyligen till min kännedom att det finns folk som hyr tre filmer på en kväll, för att sedan snabbspola sig igenom dem. Detta gör man tydligen för att: 1. hinna se fler filmer, samt 2. skippa de "tråkiga" sekvenserna i filmen. Det gör mig nästan lika förbryllad som folk som fuskar i patiens eller uppger att de väger tio kilo mindre än de gör till bungy jump-instruktören. The Avalanches gör mig ännu mer förbryllad. I deras fall handlar det inte om att snabbspola sig igenom ett par tre actionfilmer, utan att de glatt låter fast forward-knappen guida oss igenom så gott som hela filmhistorien. Samtidigt som de rastlöst flippar sig igenom en ganska seriös skivsamling. Resultatet är LPn [I]Since I Left You[/I], som är betydligt smartare än att ljuga för extreme sports-personalen, men minst lika bisarr. Själva lyssningen är som stödorden från en termin i film- och musikvetenskap, antecknade ovanpå noterna till ett väldigt fritt jazz-stycke. Rätt konstig, alltså. Titelsången är redan så klassisk som få poplåtar blivit. Det är inte alls svårt att räkna ut att Avalanches gillar popmusik - definitivt St. Etienne, svartvita filmer, 60-talet, jazz och Frankrike. Det råder ingen tvekan om att den seriösa skivsamlingen de tar sig an är deras egen. Deras älskling. Faktum är att jag tror att [I]Since I Left You[/I] är både personligare, mer blottande - och förstås skojigare - än merparten av förra årets sång-och-gitarr-insatser tillsammans. Varje litet ljud som hörs på skivan - och de hörs hela tiden för det är aldrig, aldrig tyst - är speciellt utvalt för att vi ska få höra det, för att Avalanches själva vill lyssna på det eller i alla fall för att just det ljudet passade in just då, i precis det sammanhanget. När skivan närmar sig sitt slut är jag helt matt. Fast på ett ganska bra sätt. Och stänger man ögonen så syns små filmsekvenser - säkert minst 30 stycken - flimra förbi framför ögonen, innan pickupen sträcker på sig, skivan stannar upp och det blir tyst igen. Nästan lite skrämmande tyst, faktiskt.