Vingar av glas

admin-kollegorna 12:11 27 Oct 2000
Nazli och hennes äldre syster Mahin bor tillsammans med pappa Abbas. En pappa som lovat sin maka på dödsbädden att se till att döttrarna förs i hamn- att gifta bort dem med goda partier och på så sätt säkra deras framtid. Enfredag ser han till att ordna fest och bjuder bland annat in döttrarnas kusin Hamid för Nazlis räkning. Men hon har redan bestämt sig - det blir inget giftermål och definitivt inte med glassige Hamid. Hon skrattar åt pappan och sätter sig inne på sitt rum och snackar i telefon med bästa väninnan i stället. För Nazli, som helst föredrar att kallas Sara, har nämligen andra planer. Hon är 18 och pratar om kärleken, hon vill skaffa sig ett jobb och ta MC-körkort. [I]Vingar av glas[/I] är ett ganska träffande porträtt av en relation, i det här fallet mellan en far och en dotter, där båda vill väl och har så många visioner om hur detta "väl" ska skapas så att den andra människan försvinner bland all välvilja och goda tankar. Nazlis syster Mahin är den som hamnar mittemellan. Hon tar på sig rollen som familjemäklare och jourhavande kompis åt både Nazli och pappan, men det egentliga andrummet kommer ganska väntat från annat håll, nämligen från Nazlis förälskelse Johan. Men Reza Baghers film handlar inte bara om relationer. Den är också en, för ungdomsfilmssammanhang, ovanligt lyhörd skildring av en tonårstjejs kamp för att hitta sig själv någonstans bland föräldrar, traditioner och vänner. Reza Bagher säger själv att filmens tematik är universell och det kan man väl inte precis ta ifrån honom. Därmed är filmen kanske heller inte speciellt oväntad eller banbrytande, men den känns inte desto mindre jämförelsevis trovärdig och lite befriande - nedtonat odramatisk och ganska chosefri. Det här är en film med tydliga karaktärer och det känns som om skådespelarna har fått ta för sig en del. Sara Sommerfeld (Nazli) och framför allt filmdebuterande Aminah Al Fakir (Mahin) är nyansrika och överraskar på många sätt. Alexander Skarsgårds karaktär Johan är väl egentligen den som känns svårast att få grepp om - ett lite kufaktigt och fumligt guldhjärta som liksom bara står och väntar i kulissen på att få komma fram och ge ett hyfsat bud på att bli höstens svenska ungdomsförälskelse på vita duken.