Three to Tango

Roger Wilson 16:41 21 Jun 2000
Inte mindre än tre TV-skådisar försöker här bevisa att de är värda en filmkarriär - Matthew Perry (Chandler i[I] Vänner[/I]), Dylan McDermott ([I]Advokaterna[/I]) och så filmveteranen, i alla fall i de här sammanhangen, Neve Campbell ([I]Ensamma Hemma[/I]). Tillsammans agerar de i denna romantiska komedi med bögkomplikationer. Matthew Perry spelar arkitekten Oscar Novak som tävlar hos en rik affärsman om ett stort, inkomstbringande uppdrag. När affärsmogulen genom ett missförstånd tror att Novak är homo så får han ett fantastiskt uppslag - att låta bögen umgås med och spionera på hans älskarinna (Campbell). Givetvis blir Novak kär i älskarinnan, men måste fortsätta att spela bög om han ska ha en chans på det feta bygguppdraget. I längden blir det allt svårare med heltidsbögeriet för Novak, hans gamla grabbiga polare börjar bli nojiga, han blir uppraggad på bussen och älskarinnan han ska spionera på tycker bara att det blir mysigare och mysigare att kramas och prata sex med sin nya bögkompis. När han dessutom blir vald till årets homosexuelle näringsidkare så börjar det brista för Novak. Sågningar är en snäll omskrivning för de amerikanska recensioner av filmen som jag läst innan jag såg den, så det var kanske inte så märkligt att jag blev positivt överraskad. För i sina bästa stunder är [I]Three to Tango[/I] en småmysig komedi. Problemet är de andra stunderna, för nivån pendlar mellan korkad dussinkomedi och charmig, nästan intelligent bagatell. Filmens räddning är att man i alla fall driver med både hetero- och homostereotyper, och bara gör en enda riktig dipp ner i pc-träsket. Huvudrollsinnehavaren Matthew Perry borde i alla fall haft lätt att komma in i rollen, under nästan ett år hade ju Vänner ett nästan identiskt tema, där folk trodde att Perrys karaktär Chandler var homo, trots att han egentligen var en mullig mansgris. Det ursäktar dock inte att Perry spelar Novak i Three to Tango på exakt samma sätt som han gör Chandler i Vänner. Framför allt inte när det bara gör en plågsamt medveten om att manuset till TV-serien vida överglänser filmens.