Southie

Roger Wilson 23:30 11 Sep 2000
Donnie Wahlberg var den där killen i New Kids On The Block som försökte verka creddig och slackeraktig. Musikkarriären gick så småningom under, och precis som för brodern Mark (tidigare känd som Marky Mark) är det numera skådespeleriet som är Donnies kall. Ni kanske minns hans lilla, men effektiva, insats som psykopaten som bryter sig in i Bruce Willis hus i början av [I]Sjätte sinnet[/I]. Mannen som står naken på toaletten skakande av ångest. Efter det lilla smakprovet är jag nog ändå tvungen att ta Donnie Wahlbergs skådespelarambitioner på allvar, och förberedd på att Southie inte skulle tillhöra kalkongenren "popstjärnor leker skådespelare". [I]Southie[/I] utspelas i de ruffigare delarna av södra Boston, med kriminalitet, slagsmål och ond bråd död som återkommande inslag. Och när Donnie Wahlbergs rollkaraktär Danny Quinn efter några års frånvaro återvänder till hemstaden så dröjer det inte länge förrän han dras in i de kriminella kretsarna - en sorts irländskättad variant på Gudfadern. Samtidigt faller hans familj samman - mamman är hjärtsjuk, bröderna har skulder till lånehajar och systern måste köras till sjukhuset för avgiftning. Ambitionen har varit att fånga någon sorts osminkad karg verklighet, men glappen i karaktärernas utveckling och den spretiga och lite väl löst sammanfogade handlingen gör att den gravallvarliga tonen blir allt svårare att ta på allvar ju längre filmen lider. Varje scen verkar liksom antingen sluta i ett slagsmål eller med att en allt präktigare Donnie Wahlberg på ett sammanbitet sätt försöker tala någon i sin omgivning till rätta. Då hjälper det inte att motspelarna är namn som Rose McGowan och Ben Stillers mamma Anne Meara. [I]Southie[/I] har betydligt mer seriösa ambitioner än de många andra filmer som utspelas i liknande miljöer. Men sina goda avsikter och imponerande rollista till trots så är Southie inget annat än en ofärdig film - något som bara förstärks av att Donnie Wahlberg i sina fåfänga försök att göra en Brando mumlar fram sina repliker på ett nätt och jämnt hörbart sätt.
Southie