Skruva den som Beckham

19:23 29 Oct 2002
Visst skymtar han förbi en gång i filmen, med hustru Posh och allt, men Becks svenska fans ska kanske inte rusa till biografen - för då lär de bli besvikna. Om de nu inte är flickor förstås, och det lär ju en del av hans fans vara, för då kan det bli jackpot ändå, eftersom de då hamnar på en film som med en näve lyckas fånga in kulturella kollisioner, kompislojalitet och den första kärleken. Och inte minst är [I]Skruva den som Beckham[/I] en sjujäkla upplyftande och uppmuntrande film för alla tjejer som av ett eller annat skäl hindras i sin brinnande lust att få idrotta. Jess lever i ett borgerligt övre medelklass-hem där de indiska traditionerna hyllas högt och strängt. Storasyster ska gifta sig med en annan indisk man och de självklara förväntningarna på Jess är att hon åtminstone ska svänga ihop en juristexamen. Men Jess inte bara vill spela fotboll, hon har dessutom en gudabenådad talang, och när en jämnårig tjej, Jules, får se henne träna i parken, så plockar hon med Jess till sitt lags träning. Jess och Jules blir bästa kompisar och regissören Gurinder Chadha frossar i de kulturella skillnaderna - som att Jules knasmorsa inget hellre vill än att Jules ska skaffa sig en behå att pusha upp brösten med, medan Jess sari-mamma i sin tur pushar sin dotter i konsten att tillverka en komplett Punjabmåltid. Trots det snyggt turnerade manuset och en hyfsad cliffhanger mot slutet, så är [I]Skruva den som Beckham[/I] ändå lite för bussig och trevlig i tilltalet. Bränner inte till som till exempel [I]Det finns bara en Jimmy Grimble[/I] i mobbning-avsnittet eller mystifierar, som i Jimmys möte med den gamla tanten, om ni nu sett den filmen alltså. Men eftersom det inte direkt kryllar av uppbyggliga feel good-filmer om tjejer så är [I]Skruva den som Beckham[/I] ett lika angeläget som välkommet inslag på repertoaren. Visst skymtar han förbi en gång i filmen, med hustru Posh och allt, men Becks svenska fans ska kanske inte rusa till biografen - för då lär de bli besvikna. Om de nu inte är flickor förstås, och det lär ju en del av hans fans vara, för då kan det bli jackpot ändå, eftersom de då hamnar på en film som med en näve lyckas fånga in kulturella kollisioner, kompislojalitet och den första kärleken. Och inte minst är Skruva den som Beckham en sjujäkla upplyftande och uppmuntrande film för alla tjejer som av ett eller annat skäl hindras i sin brinnande lust att få idrotta. Jess lever i ett borgerligt övre medelklass-hem där de indiska traditionerna hyllas högt och strängt. Storasyster ska gifta sig med en annan indisk man och de självklara förväntningarna på Jess är att hon åtminstone ska svänga ihop en juristexamen. Men Jess inte bara vill spela fotboll, hon har dessutom en gudabenådad talang, och när en jämnårig tjej, Jules, får se henne träna i parken, så plockar hon med Jess till sitt lags träning. Jess och Jules blir bästa kompisar och regissören Gurinder Chadha frossar i de kulturella skillnaderna - som att Jules knasmorsa inget hellre vill än att Jules ska skaffa sig en behå att pusha upp brösten med, medan Jess sari-mamma i sin tur pushar sin dotter i konsten att tillverka en komplett Punjabmåltid. Trots det snyggt turnerade manuset och en hyfsad cliffhanger mot slutet, så är Skruva den som Beckham ändå lite för bussig och trevlig i tilltalet. Bränner inte till som till exempel Det finns bara en Jimmy Grimble i mobbning-avsnittet eller mystifierar, som i Jimmys möte med den gamla tanten, om ni nu sett den filmen alltså. Men eftersom det inte direkt kryllar av uppbyggliga feel good-filmer om tjejer så är Skruva den som Beckham ett lika angeläget som välkommet inslag på repertoaren.
Bend it like Beckham