Serenity

Johanna Koljonen 16:40 22 Nov 2005
Förlåt, kära läsare. Förlåt, alla ni där ute som redan älskar Serenity. Förlåt mig framför allt Joss Whedon, du som är min herre och mästare, du som omdefinierade tonårsteve genom Buffy, du som kom undan med både nekrofilisk sadomasochism och lustiga skämt om poststrukturalism i amerikansk primetime. Jag avgudade Buffy. Jag är förtjust i Angel. Och din rymdvästernserie Firefly engagerade mig på ett sätt som inget med rymden har gjort sedan de tidigaste åren av Babylon 5, nej, sedan jag i min nördhets vagga var kär i Wesley Crusher i Star trek - next generation. Men jag måste vara uppriktig: jag älskade inte Serenity. Firefly är en tv-serie om några före detta officerare som efter att ha kämpat på den förlorande sidan i ett galaktiskt inbördeskrig nu livnär sig som bittra och hungriga men innerst inne relativt godhjärtade rymdpirater. De pyser runt i rymden med några kompisar på en fallfärdig lastfarkost vid namn Serenity, landar på planeter som ser ut som vilda västern, förser pionjärer med smuggelgods och slåss i barer. Trots sin träffsäkra dialog, de intressanta människorelationerna och den politiska subtexten - Whedon har ett kluvet förhållande till amerikanska hjältemyter - hittade serien inte sin publik och lades ned efter fjorton inspelade avsnitt. Den ypperliga dvd-boxen sålde omedelbart en halv miljon exemplar (köp den!) och resten av berättelsen, det som aldrig blev tv, kan vi nu tillgodogöra oss på vita duken. Så debuterar min husgud som filmregissör och ändå känner jag inte ett riktigt starkt "wow". Karaktärerna presenteras blixtsnabbt så att också Firefly-noviser kan haka på, berättelsen om knäppa tonårstjejen/supervapnet River Tam körs i detaljerad repris och nu ska vi äntligen få svaret på varför den galaktiska Alliansen vill ta henne av daga. När det väl avslöjas inser jag att jag liksom inte bryr mig. Krigets efterdyningar och rymdtokiga kannibaler i all ära, men som oftast hos Whedon är det fyndig situationskomik, politisk subtext och sensmoral som egentligen är det intressanta. Serenity är ett roligt och rörande drama om vänskap, lojalitet och kärlek, varmt på gränsen till kramsjukt. Om min mamma eller någon mainstreamkusin någonsin får för sig att de vill se actionfilm med rymdskepp och ninjabrudar ska jag rekommendera den här för Joss kan verkligen sin sak. Det här är underhållande, men det gudomligt subversiva saknas. Det är bara inte Firefly.