Odd Couple II

admin-kollegorna 17:06 23 May 2000
För 33 år sedan skrev den nu kände och erkände Broadway-författaren Neil Simon en succépjäs om två udda, nyskilda män som kamperar ihop, med diverse komplikationer som följd. På duken gjorde då vitale Jack Lemmon och Walter Matthau med framgång huvudrollerna. Nu är de tillbaka med uppföljaren och ordet vital känns minst sagt aningen malplacerat. Geriatrisk är en mer korrekt beskrivande term. Men även om nu Neil Simon själv har bemödat sig med att skriva en senkommen fortsättning (och vi är många som frågar oss varför han har gjort det) är det inte till nämnda 60-talsfilm som tankarna går, utan snarare pensionärskomedin från tidigt 90-tal, Griniga gamla gubbar, där samma skådespelarpar gör just två gamla gubbar som ständigt är i luven på varandra. Nämnda film, som skulle kunna ses som en inofficiell uppföljare till Neil Simons original fick även den en uppföljare - och läsaren som följer med i det måhända aningen snåriga resonemanget inser då att Odd Couple II faktiskt blir film nummer fyra på samma tema, med samma aktörer och med i stort sett samma grundintrig. Och det är som bekant få filmsviter som klarar av att hålla farten genom en sådan repetitionsövning. Låt vara att det nu är en road movie och att de tu faktiskt fortfarande är lite av ett radarpar men vidare rörligt och engagerande för oss som är födda efter andra världskriget är det definitivt inte. Det är oskyldigt, lite gulligt och med ålderns rätt lite klädsamt cyniskt, men samtidigt också rejält segt, stelt och försumbart. Tidens tand gör sig dessutom ibland pinsamt påmind. Det visar sig nämligen att vare sig Lemmon eller Matthau längre har tillräckligt smort munläder för att kunna leverera manusets många oneliners med den timing som krävs för att humor ska uppstå. Det går hela tiden [I]lite[/I] för långsamt; kanske bara några tiondelar av en sekund, men ändå tillräckligt för att det flesta upptågen ska falla platt till marken. Spara biljettpengen och inse istället filmens tempo och angelägenhetsgrad genom att fundera på hur kul ett Seinfeld-avsnitt som spelas in om 33 år skulle te sig.
Neil Simon's the Odd Couple II