Lyllo och Zorba

22:25 10 Dec 2001
Få djur har i den tecknade filmens värld fått utstå lika mycket förakt som råttorna, och smutskastandet fortsätter i den omsorgsfullt animerade italienska berättelsen om den lilla föräldralösa fiskmåsen Lyllo och katten Zorba. Här pågår ett krig mellan slöddret på gatan, alltså råttorna, och de schyssta katterna. Maktlösa tvingas katterna se på hur de tjocka små snuskisarna från kloakerna sprider smuts och skräp och hotar ta över gatorna. Upplägget påminner faktiskt rätt mycket om bioaktuella [I]Training Day[/I] - i skumma kvarter och i skydd av mörkret står slaget mellan ont och gott. Annars lever stadskatterna Zorba och hans gäng, versten, Prosit, Diderot och de andra, ett behagligt liv. De hänger i hamnen, ljuger lite, käkar fisk från fiskaffären. En dag dimper en oljeskadad fiskmås ner på gården hemma hos Zorba och han lovar den döende fiskmåsmamman att ruva ägget hon bär på, att inte äta upp det och att lära ungen flyga när det blir dags. Nu står inte slaget längre bara om sopor och vem som ska regera gatorna, insatsen har höjt med lilla Lyllo, för de taskiga råttorna drar sig så klart inte ens för att kidnappa små barn... Lyllo och Zorba är en rolig, spännande och rörande film. Något otäck för de allra yngsta, men en film som också en medföljande förälder till de lite äldre barnen kan ha glädje av. Den svenska bearbetningen, musiken och dialogen är välgjord och rösterna, bland andra Krister Henriksson och Cecilia Ljung, är utmärkta. Invändningarna kanske skulle kunna röra den väl präktiga tonen, här stryker man med dubbla streck under att man inte ska döma någon på grund av utseendet (om det inte är råttor alltså) och att böcker är bra. Och om man vill kan man se [I]Lyllo och Zorba[/I] som ett tecken i queer-tiden. Man behöver inte vara akademiker eller TV-debattör för att vara queer. Man kan vara fiskmås! En fiskmås kan vara katt och en katt-pappa kan vara fiskmås-mamma. Men queerperspektivet i Lyllo och Zorba är nog sånt som mest vuxna tänker på. Filmen berättar framför allt om värdet av tolerans och kunskap, och gör så med ett stort hjärta och glatt humör.
La Gabbianella e il gatto