Kärlek och fördom

Johanna Koljonen 18:56 29 Mar 2005
Den tidigare Miss World Aishwarya Rai är en av världens absolut största stjärnor. Hon är den mest välbetalda kvinnan i Bollywood och, sägs det, den enda person som haft marknadsföringskontrakt med både Coca Cola och Pepsi. Vad hon gör i den här söta men rätt larviga filmen blir lättare att begripa om man kommer ihåg att hon egentligen inte behöver Hollywood. Det är Hollywood som behöver folk som henne: chockerande vackra människor med icke-västerländsk bakgrund och ypperlig engelska. Helst ska de förstås vara bra skådespelare också och Bollywood-fans jag litar på svär att Rai är mycket begåvad. På basis av bara den här rullen vågar jag inte säga mer än att hon onekligen är en jävel på att stampa med foten och kasta med det schamporeklamsrika håret charmerande. Filmens svagheter härrör sig, misstänker jag, från dess brittiska regissör Gurinder Chadha, vars charmiga etnokomedi Skruva den som Beckham innebar ett internationellt genombrott. Bride and Prejudice är mycket spretigare, ett fruktansvärt komplicerat projekt som jag tror att hon helt enkelt inte var mogen för. Jane Austens bekanta berättelse är utspridd över London, Los Angeles och den indiska landsbygden och placerad i en genre som försöker vara både hyllning och parodi. De Bollywood-maniska musikalnumren hanterar klichéerna ömt, men omges av ironiska kommentarer, som om vissa delar av publiken skulle behöva förvarnas: "Nu blir det dans. Det kan se lite fånigt ut, det beror på att det är en Annan Kultur." Effekten är lite som i Ozons 8 kvinnor, varken fågel eller fisk, både himmel och pannkaka. Det är tur att bygget står på fast grund. Jane Austens komedi fungerar i vilken borgerlig miljö som helst och sagans internationella relationer väcker luddigt behagliga global villageassociationer. Som i den populära BBC-serien utgörs dock ett problem av att Darcy-karaktären är socialt impotent. Martin Henderson (The Ring) är söt men så tandlös att man hellre hade sett Rais fröken Bakhsi förälska sig i sin storasysters pojkvän. Han spelas av brittiske Naveen Andrews ( Buddha of Suburbia och tv-serien Lost ) vars dansnummer är en sprudlande demonstration av hur mycket östmöter- väst-stuket faktiskt kan bli. Premiär 1 april