Inside Man

Johanna Koljonen 16:33 27 Mar 2006
Jag älskar ett smart, balanserat manus mer än nästan någonting annat och den här filmen är så välkonstruerad att det är direkt oförskämt. Författaren Russel Gewirtz är en fullständig nykomling, men älskar verkligen film och hans entusiasm är smittsam om man själv är lagd åt det hållet. Den aktansvärde Denzel Washington har äntligen lagt ifrån sig den vite mannens börda. Han levererar en luggsliten, halvmesig polis som är lättälskad just för att inga av hans scener innehåller Oscar-flörtande känslostormsmanipulationer. Det är tunga namn ända ner i smårollerna (Chiwetel Ejiofor! Willem Dafoe!) och alla spelar i samma oforcerade register. Till och med Jodie Foster har glimten i ögat, men det ser ärligt talat så onaturligt ut att hennes problemlösande Mr Wolf-karaktär nästan av misstag blir skräckinjagande. Det allra viktigaste i Heist-genren är att publiken ska få känna sig intelligent utan att vare sig brottslingarna eller polisen framstår som ouppmärksamma idioter. Planen måste alltså vara något coolare än vad man kan komma på hemma över några öl, men inte mer krävande än att man något steg i förväg kan pussla ihop hur det kommer att fortlöpa. Redan under Clive Owens lilla intromonolog blir det uppenbart att filmens titel är en kodnyckel. Trots många ytterligare ledtrådar, och invävda flash-forwards till utredningen efteråt, finns det utrymme för enstaka tillfredsställande överraskningar. Inside man bygger på den alldeles ypperliga idén att klä gisslan i likadana förklädnader som rånarna. Även om polisen skulle storma byggnaden blir det då omöjligt att veta vilka som är banditer, och efter ett tag vet vi i publiken lika lite som de. Det håller lätt intresset uppe under den första timmen eller så. Slutspurten, med sin raka kronologi och sina väntade "avslöjanden", är ärligt talat mycket larvigare. Det fungerar bara för att skarven mellan kuppen och slutet också är punkten då den politiska metaforen plötsligt blir uppenbar och drabbande. I miniatyrsamhället som förklädnadsgimmicken skapar är det omöjligt att se skillnad på det snälla och dumma laget. Polisens enda alternativ blir att arrestera alla i förebyggande syfte eller att medge att de gamla kategorierna inte längre fungerar.