Goda män, goda kvinnor

admin-kollegorna 09:50 23 May 2000
En främling har stulit din dagbok och återsänder den till dig efter anonyma telefonsamtal, blad för blad, per fax. Liang Ching är skådespelerska. Hon övar intensivt inför inspelningen av Goda män goda kvinnor, samtidigt som hon läser anteckningarna från sin vardag, som hon återfår i allt längre remsor. Men trots att det är fiktionen som hinner ikapp verkligheten i Goda män goda kvinnor, är alltid den svunna verkligheten överlägsen nuet. Låter det krångligt? Det är också en aning kryptiskt, och det blir allt svårare att hålla isär huvudrollsinnehaverskan och den kvinna som hon ska porträttera: Chang Bi-yu, som tillsammans med sin man Hao-Tung var aktiv i den antijapanska gerillan i Kina under 40-talet. Beröringspunkterna är många. Chang Bi-yu följer sin man in i ett politiskt krig och blir därför tvungen att lämna bort sitt barn, och Liang Ching blir genom faxremsorna påmind om ett hett förhållande med en gangster, Ah Wei, och en efterföljande svår abort. Allt eftersom handlingen fortskrider, tvinnas de bådas liv samman på ett, av regissören, stilsäkert sätt i dröjande bilder. De skilda berättarplanen markeras såväl av skiftningar från färg till monokroma bilder, som av olika stämningsläge. Men förflyttningarna sker alltid på ett följsamt vis, mycket tack vare den unga enastående skådespelerskan Annie Shizuka Inoh. Den psykologiska surrealismen påminner om de människoporträtt Kieslowski gjorde under de senare åren, berättartekniken är uppluckrad och traditionellt österländsk. Men medan människan flätas samman uppstår en helt annan fråga: om historiens draperingar som förskönar fakta. Var Chang Bi-yus val att följa sin mans kamp så enkelt? I vilken slöja sveper man in gårdagens smärta? Liang Ching identifierar sig med Chang Bi-yu, men närheten verkar snarare bestå av en delad känsla av tomhet, kanske till och med av avsaknad av ideal och framtidstro. Som när någonting man har kämpat för länge plötsligt rycks ifrån en. För att ploppa upp som en lätt igenkännbar handskrift ur faxen sena kvällar.
Haonan haonu