Fem unga - en komedi om 70-talet

10:06 23 May 2000
Så kallad barn- och ungdomsfilm lider ofta av den grasserande filmetiketteringen; finns det mer än ett barn i rollistan, eller ses ungdomar i grupp om mer än tre, förvandlas dessa verk omedelbart till barn- respektive ungdomsfilm. Det är tragiskt för både publik och regissörer. Nu hoppas jag å andra sidan definitivt att åtskilligt med unga människor går och tittar på den franska Fem unga - en komedi om 70-talet, eftersom det är en alldeles utmärkt liten film. Och det är absolut en film för oss alla. Mycket rolig och säker i sitt tidsmåleri. Inte minst musiken fungerar som tung ackompanjatör. Vi befinner oss Paris i början av 70-talet, en politiskt radikal tid som både både ångar och kokar av ungdomsrevolt, rock'n'roll, sex och droger. Visserligen möter vi inledningsvis fyra av de manliga huvudpersonerna åtskilliga år senare på en förlossningsklinik, där de väntar på att flickvännen till den frånvarande femte musketören i pojkgänget skall föda barn. Men i långa tillbakablickar får vi sedan ta del av varje enskilt öde. Det är ett spänt möte i väntrummet, mycket vatten har hunnit rinna under Seines broar sedan de senast sågs.Den här typen av återblickar blir ofta svårhanterade, ja kan rent av förta mycket av dramatiken. Den 35-årige regissören Cédric Klapisch lyckas behålla spänningen, trots att vi redan mycket snart får ett litet facit i hand. Mycket tack vare, som sagt, hans fina känsla för det tidiga 70-talet, men framförallt för ett mycket gediget regiarbete med sina unga skådespelare. Det är excellent spel, i högt tempo och med kvick dialog. Livets alla svåra frågor blandas frejdigt med de något mer triviala. Det är livets mening, kvinnokamp, kravaller, läxläsnig, Mao och darriga sexdebuter på samma förmiddag.I en tidigare recension här på nätet (Vackert väder) efterlyste undertecknad något klyftigare representanter för den yngre generationen. Om ni inte blev/blir mycket klokare efter detta mitt nödrop så tror jag Fem unga - en komedi om 70-talet kan exemplifiera på ett mycket tydligt vis.Gå och se!
Le peril jeune