Den onda cirkeln

14:30 23 May 2000
Min religiösa mor har alltid sagt att man ska hålla sig borta från onda krafter, och med det i minnet var det med minst sagt blandade känslor jag tittade på Den onda cirkeln. För i denna high school-film med thrillerambitioner, riktad till en ung kvinnlig publik, med hämnd och självförverkligande som huvudtema, kommer nämligen magi och svartkonst in som en kittlande extrakrydda. Vare sig det är spekulativt eller inte, gudarna ska veta att intresset för det ockulta idag är större än någonsin, har det underliggande budskapet en märklig bismak. Sara (Robin Tunney) är nyinflyttad i Los Angeles, och hamnar ute i periferin med några tjejer som ägnar sig åt häxkonst. De fyra passar av olika skäl inte in i skolans sociala mönster, och som kompensation ägnar de fritiden åt att läsa hämndlystna formler som givetvis går i uppfyllelse. Det är ett härligt önsketänkande, att i den åldern kunna bestämma över sig själv och andra, istället för att vara utsatt för andras godtycke. En av tjejerna blir mirakulöst av med sina stora brännmärken, en annan hämnas rejält på en klasskamrat som trakasserar henne. Men typiskt nog är det Nancy (Fairuza Balk), uppväxt i husvagn med en alkoholiserad och prostituerad mamma, som drabbas av storhetsvansinne och börjar utöva svart, onskefull magi. Tur för samtliga inblandade att Sara har starkare, godare krafter inom sig, men så kommer hon också från en välutbildad övre medelklass och har alla möjligheter att klara sig bättre i livet. Visst kan man se det som en saga, symboliken flödar då fritt, problemet är att det efter ett tag blir parodiskt med alla plötsliga stormvindar, blixtar, krälande ormar, glamourmagi och mystiska dödsfall. Nu ska det sägas till regissören Andrew Fleming försvar att han inte har gjort någon tråkig film; scenografin är noga uttänkt, specialeffekterna lagom överdrivna och ännu bättre, de unga skådespelarna har inte utslätade Beverly Hills-utseenden. Men så spelar de också häxor -- vad hade jag förväntat mig?
The Craft